lördag 19 februari 2011

För att alls orka...

John Daniel

För att alls orka med att varje dag orientera sig om världen som katastrof måste jag med täta mellanrum lämna den för något helt annat. Min vän och kollega Per Helge kan mycket om samtida amerikansk poesi och kultur i stort. För en veckas tid sedan tipsade han mig om John Daniel, poeten som vistades helt ensam i Oregons vildmark en hel vinter.

Igår fick jag hans dagbok, och när jag nu börjar läsa den försöker jag också lämna det blodbad som pågår i Libyen. Jag håller mig hela tiden uppdaterad, men äcklas av vad Kaddafi och hans regim av lojala maktmän förmår mot sitt eget folk. I nyhetsrapporteringen är det dock en viktig sak som hela tiden fattas: den klan Kaddafi tillhör har ett starkt grepp om huvudstaden, medan andra klaner traditionellt haft stort inflytande i landets andra stad, Benghazi, där upproret nu också är starkast.

Nå, till Oregons skogar, berg och floder, tillsammans med John Daniel (och jag kommer självklart tillbaka med en längre text när jag läst ut hans dagbok).