lördag 12 mars 2011

Malmölitteraturen. Två skrifter.

Dessa två skrifter utkom 1980 (den gula) och 1981. Den första - Från Leon Larsson till Herta Wirén - var en enkel stencil och Bokhandeln Oktober i Malmö stod som utgivare. Den andra - Från Axel Danielsson till Sjöwall- Wahlö - var anständigt tryckt. Fredrik Ekelund och jag var redaktörer för båda två, och den andra utgavs av mig i det då nystartade Occident. Vi hade bra medverkande, sådana som Ove Allansson (om Nils Fredricsson), Lars Lundin (om Jacques Werup), Jan Östergren (om Göran Printz-Pålsson), Jan Hemmel (om Hertha Odeman), Sandro Key-Åberg (om Jan Mårtenson), Lars Gustafsson (om Hjalmar Gullberg), Lisbeth Thor (om Mary Andersson) för att nämna några exempel. När jag idag tog fram och bläddrade i dem slog det mig att vi de där åren, mellan 1975 och 1981, hade ett slags folkbildarnit i oss. Vi studerade den svenska litteraturens historia i Folket i Bilds studiecirklar, vi lånade eller köpte böcker och vi lät trycka en del skrifter som dessa. De finns naturligtvis inte att köpa så här 30 år senare, men de påminner mig om något väsentligt. Om du klickar på bilderna får du läsbara format.