tisdag 3 januari 2012

Dagens mördade

Så var det dags igen. I det bostadsområde i Malmö där jag själv bildade familj för 39 år sedan, på Kantatgatan, har just en man skjutits till döds. Det var förvisso mycket bus redan på 1970-talet, men aldrig något verkligt allvarligt, även om jag helst stannade i lägenheten sedan jag kommit hem från arbetsdagen på Nordsjö färg. Jag frågar mig också om dödsbranden på samma adress i morse har något samband med mordet (polisen säger att de "inte kan se" ett samband).

Man kan bara instämma i den Kalle Anka-logik som Malmöpolisen igår gav uttryck för, när de meddelade att de var "oroliga över alla vapen" i staden. Tänk om det också kan ha något att göra med människorna som håller i vapnen?! Tänk om dessa människor har en avsikt, som kräver mod att konfrontera, både med ögonen och med hjärnan?

En av mina läsare, F. i Malmö, föreslog i förra veckan att man borde verka för en oberoende medborgarkommission som fick i uppdrag att rota fram de verkliga orsakerna till skjutandet. Det är ingen dum idé. Därför kommer den förstås aldrig att genomföras. Det kanske döljer sig faktauppgifter som ytterligare skulle vidga klyftan mellan makten och människorna i Malmö, de som inte vill leva i en stad förvandlad till en dödlig kompott av kriminella och totalitära anspråk.

Foto: Anders Wikström, Finland.