söndag 4 mars 2012

Söndagstystnad.

Uppdatering 13:44. Hemkommen efter en mycket kall och blåsig kaffestund i Tosteberga hamn. Fyra husbilar på plats idag. Ett dussin människor. De flesta hukade i bilarna. Vi gick ut till hamnen och satte oss med bulle och kaffe i de nya, vackra kopparna från Helena i Frankrike. Kaffet blev snabbt kallt, men värmen stannade inombords. Mössa, dubbla vantar och ett gott humör gjorde resten. Anslaget uppsatt: "Sjösättning av båtar den 28 april klockan 06.45." Annars allt som vanligt, tyst, stilla och vida utblick.

Snön är borta, men för bara två veckor sedan gnistrade den i hamnen. När jag idag ger mig ut där förväntar jag mig stillheten och tystnaden. Ingenting annat. Inte ens en gnutta värme. Om en vecka kommer min nya bok från tryckeriet. I väntan på det försöker jag vårda det som fortfarande kan vårdas. Resten är tystnad.