söndag 10 juni 2012

Aftonbladet om min blogg.


Idag skriver Aftonbladets kultursida om min blogg, under rubriken 
"Kulturbloggaren som går mot strömmen. Thomas Nydahl väljer bloggen framför tryckta tidningar". Vem hade ens i sin vildaste fantasi kunnat... och så vidare?

Här lite utdrag ur texten:

"Mellan de stora kultursidorna märks en rundgång avseende teman och tilltal. Mer i skymundan förs samtidigt andra samtal, inte minst bland de belästa bloggarna. Till dessa hör Thomas Nydahl, som efter åtskilliga år i spalterna nu nästan enbart publicerar sig i bloggen Vaka över ensamheten.

Här varvas högkvalitativ kulturkritik, finstämda livsreflektioner med pessimistiska politiska prognoser om hur västerlandet islamiseras medan etablissemanget godtroget ser på. Jag finner Nydahls alarmistiska argumentation förenklad och försåtlig, men förenas med honom i avvisandet av nationalismen; vilket helt visst gör de sverigedemokratiska bloggbesökarna besvikna. Denna vägran till inordning genomsyrar även Nydahls nya essäsamling Kulturen vid stupet."

Det här är boken som omtalas i Aftonbladets artikel. Den går förstås alltid att köpa här i bloggen. Men bara här. Skicka mig ett mail så får du närmare besked om pris och annat. Jag finns som vanligt på thomas.nydahl@gmail.com

*

"Häromåret vandrade Nydahl ut ur det svenska publicistiska landskapet i protest. Jag delar frustrationen över strömlinjeformning, krympande utrymme och krav på dagsaktuella ”krokar”, men ser även en fara om Nydahl får för många följeslagare på sin solitära väg. Att välja avskildheten är att avsäga sig ansvaret för det allmänna, att ge avkall på motståndet. Att Nydahls hållning trots allt är en annan visar hans fortgående författarskap, vars värde inte minst finns i förmågan att av läsaren fordra eftertanke och ställningstagande."

Till Fredrik Persson som skrivit artikeln vill jag ställa två frågor:

1/ Vad är "alarmistiskt" i granskningen av den våldsamma och mordiska islamismen? Finns det en kvantitativ eller kvalitativ gräns för vad som inte anses vara alarmism? Kunde till exempel kritiker av nazismen eller kommunismen anklagas för att vara alarmistiska? Om ett totalitärt tankesystem hotar det fria ordet, jämlikheten mellan könen och likheten inför lagen är det mig likgiltigt vad detta tankesystem kallas. Islamismen är uttalad fiende till det fria samhället - sharialagstiftningen! - och till varje form av frihetligt umgänge människor emellan. Precis som nazismen, vars tankesystem grundades på rasteorier, och kommunismen, vars tankesystem grundades i klassteorier - vi vet att både slutade med massmord och undertryckande av varje försök till fritt utbyte av idéer och fria mänskliga relationer.

2/ Vilken är faran för att fler följer samma solitära väg som jag? Om du menar att det skulle utarma kultursidorna så tror jag risken är överdriven. Är de inte redan förutsägbara, utarmade och ängsliga som de är? Att med bloggen som forum fortsätta både ett författarskap och en journalistisk gärning, är väl knappast att "välja avskildheten". Visserligen är jag, vilket bloggens namn tydligt markerar, mån om att värna min ensamhet. Men jag gör det med allt fler läsare och den respons och den dialog som bloggen ger mig har jag tidigare aldrig upplevt, varken då jag skrev i morgon- eller kvällspress. Är inte det avgörande problemet just likriktningen och omöjligheten att diskutera kontroversiella samtidsfrågor på kultursidorna? Jag har 35 års erfarenhet av dem och kan intyga att det alltsedan 2001 blir allt svårare, för att inte säga omöjligt.

Jag har hela dagen försökt ringa Aftonbladet för att tacka för uppmärksamheten, men det bara tutar upptaget. Antagligen är det alarmister som spärrar linjen med sina försåtliga budskap.


20 kommentarer:

Swedish Dissident sa...

Ta bort punkten i rubriken. Det är inkorrekt.

Inre exil sa...

Vad menar du? Vilken punkt i vilken rubrik? Och om du menar blogginläggets rubrik: på vilket sätt är den inkorrekt, och hur relevant är det för texten?

Johannav sa...

Min spontana reaktion är: Pigs DO fly! Att Thomas blogg lyfts fram på Aftonbladets kultursida - utan islamofobivarning, det får nog ses som ovanligt.

En svala gör ingen sommar - men visst upplever man lite uppfriskande vårvindar med idag hos Aftonblaskan?

JohannaV - sverigedemokraten som aldrig blir besviken av Nydahls blogg - trots avvisandet av nationalism. ;-)

Swedish Dissident sa...

Punkten i slutet av rubriken, d.v.s. titeln på det aktuella inlägget. Jag noterade även det i tidigare inlägg, men never mind. Det är förstås inte relevant för kvaliteten i sin helhet.

Inre exil sa...

Det här blir ju en märklig diskussion, men jag förstår fortfarande inte varför det är fel med en punkt i rubriktexterna. Det är ingen tidning jag sätter - det är en blogg där rubriken utgör den självständiga text som indikerar vad bloggposten handlar om. Kunde du ge mig en förklaring på vad och hur du menar vore jag tacksam. Trots att det är irrelevant för ämnet jag skriver om. Tack på förhand.

Swedish Dissident sa...

Ok, jag tänker mig att man "ska" följa vedertagna skriftspråkliga regler även när man bloggar men det är förstås valfritt. Tyckte att det var frapperande eftersom det gäller en erfaren författare/journalist, men i och med att du tycks vara medveten om detta och anser att det är skillnad på blogg och tidning och ser rubriken som självständig text så förefaller det vara logiskt.

För att raskt byta ämne så är detta en blogg som jag ska se till att läsa oftare, samt ta del av dess omfångsrika inläggsarkiv. Bra jobbat.

Inre exil sa...

Tack för ditt svar. Nu framstår din anmärkning tydligare.

Du är förstås hjärtligt välkommen att läsa min blogg, och jag tänker mig att arkivet innehåller mycket du kan smaka på.

Nu håller jag för den här helgen och konstaterar att några rader i en kvällstidning, därtill dess kultursida som just nu frenetiskt ägnar sig åt att hylla massmördaren Lenin, kan orsaka all den turbulens som varit idag, och att antalet läsare är tredubbelt fler än en normal söndag. Vad lär man av det?

Inre exil sa...

Förlåt Johanna, glömde ju bort dig i hastigheten. Som du vet uppskattar jag din närvaro, oavsett vem du röstar på och oavsett hur du ser på nationalismen. Hellre diskuterar jag än demoniserar. Hellre redovisar jag, som du, en öppen ståndpunkt, utifrån vilken denna diskussion kan ske!

Swedish Dissident sa...

Jag har känt till bloggen i ett-två år men blev uppmärsammad om det här specifika inlägget genom en Flashbacktråd. Men som sagt, du får väl tacka för uppmärksamheten som AB har givit dig.

Inre exil sa...

Just det! Det får jag göra, med vördnad.

Gunnar sa...

Thomas
Du har alltså fixat ett av de stora mysterierna: hur överleva på att blogga?
Du har uppenbart ingen betalvägg, du skriver inte för tidningarna längre, hur tjänar du dina pengar? Gör du det verkligen genom ditt (ickepublicerade) skrivande? Genom dina böcker? Dom måste ju sälja i tusentals! Med vilka pengar köper du din mjölk? Har du privatinkomst? Jag skulle förbannat gärna vilja veta, för jag skulle vilja göra samma sak som du: strunta i publiceringshets, frilansande, bla bla bla...
Friheten att skriva.... och tycka...

Inre exil sa...

Gunnar

jag är i en situation som du inte skulle vilja vara i. Jag har en halvtids pension, som ger mig de få tusenlappar som behövs för att inköpa månadens mat och förnödenheter. Jag skriver lektörsomdömen för BTJ á 440:- styck. Min andra biinkomst var Astra Nova i Finland, den gav mig 800 euro om året, men förlorade jag nu när tidskriften skulle föryngras. Inget annat. Jag har det senaste året levt på ett arbetsstipendium från författarfonden, och för att kunna genomföra Black Country-resan fick jag ett resebidrag om 7.000:-
Närmare en offentlig inkomstdeklaration än så här kommer jag inte.
Jo förresten, min kära hustru har två år kvar i sitt heltidsarbete, vilket betalar hyra, telefon och el.
Jag förstår varför du frågar. Den frågan hängde över mig i många år, tills jag 2010 bestämde mig för att lämna alltsammans. Kastade mig ut för stupet och dog inte.

Jon W sa...

1920 - 1930 fanns det en reell risk för att nazismen skulle ta över samhället. Det gjorde den ju faktiskt i Tyskland. Det finns reell ingen risk för att islamism ska ta över Sverige idag. Tror du det ansluter du dig till Breivik, Mangs, Geert Wilders, bröderna Ekeroth och andra stollar, och det är det som är alasmismen. Inte att man i sig är emot islamismen som en obehaglig ideologi.

Christer Eriksson sa...

Jon Weman

Varför anser i så fall vänsterskribenter som du själv att högerextremister är på väg att ta över Europa? Enligt din egen definition av begreppet är väl det samma slag av alarmism? Eller varnar vänsterskribenterna möjligen för samma högerextremister i form av islamister inom den religiösa högern? Men eftersom du bor i Argentina kanske du har missat alla islamistiska terrorplaner som hotar yttrandefriheten och demokratin, och den eftergiftspolitik gentemot muslimska särkrav som präglar svensk politik, samt leder till en islamisering av samhället?!

Anonym sa...

Jon W.
Så konservativ jag är ser jag heller ingen större risk med islamiseringen av väst.
Jag tror att storskäggen är de som kommer att utsättas för den största förändringen tids nog.
Bekymren Sverige drar på sig är i stället enligt mitt förmenande den effekt omsorgsinvandring ger.
Inbillar mig att den är likvärdig med import av slavar och utvecklingen ett sekel senare.
Läs USA.
Det uppstår således en enorm konstnad, en fet nota håller på att skrivas ut på löpande räkning.
Läs USA.
Arbetskraftsinvandring kan vi ställa om till men då måste den svenska arbetsmanrknaden reformeras först.
Att vänstern välkomnar en ny underklass är förstås helt i linje med deras auktoritetshat där en burgen medelklass skall straffas för att de övergivit de "som skapade välfärden".
HUBERT

Gunnar sa...

Tack för det, Thomas....!
Nä, jag menade ju inte att du skulle skattedeklarera helt plötsligt, jag är bara intresserad av skrivandets mekanismer, dess förutsättningar... Jag menar, jag själv försörjer mig på att vara torghandlare och göra voice-overjobb, bland annat, för att kunna skriva en blogg som också är mycket mer sporadisk än din. (Och så spelar jag på Lotto allt emellanåt. A mug's game, men vafan...)

Inre exil sa...

Ja Gunnar, just den sortens småjobb får man ju göra... men bäst är att helt slippa. Lotto! Den fällan har jag aldrig gått i. Inte ett spel, inte ett trav, inte ett vad inte hela mitt liv. Fördelen med brittiska Lotto är att de ger en jäkla massa pengar till kulturlivet, så kanske hade jag gjort det där.

JohannaV sa...

Jag ångrade min kommentar ovan redan när jag skrivit den. Den var snarare avsedd för Aftonbladets kultursida än för Thomas blogg! Men jag har inte facebook så jag kunde inte skriva där.

Vad gäller nationalism är vi ju mer överens än man kan tro. Där du gör gränsdragningen mellan patriotism och nationalism markerar jag snarare mot extrem inskränkt nationalism och kallar patriotismen för en "sund" nationalism.

Jag tror ju att nationalstaten är en utmärkt grund för demokrati - kanske till och med en förutsättning. Men din patriotism/min "sunda" nationalism är en tillräcklig grund för att undvika splittring i klan- och ohanterlig regionalsamhällen. Nog om detta.

Johannav sa...

Jon W,

jag kan inte tycka att det är seriös kritik att jämföra meningsmotståndares åsikter med massmördare som Breiviks åsikter. (Han och Mangs verkar du dessutom, tvärtom vad du tror, snarare drivas av djupt mentala störningar än genomtänkta ideologier.) Du försöker ju här dra oss i smutsen som oroar oss över både islams och islamismens inflytande i väst.

Den konservative filosofen Peter Hitchens säger att Storbritannien är på väg att bli muslimskt. Detsamma säger den erkänt främste islamkännaren Bernard Lewis om Europa. Han sätter en tidsram om hundra år. Är dessa två alarmister och spelar de i samma division som Ekeroth och Wilders?

http://www.sappho.dk/gud-frihed-og-englands-morke-fremtid-interview-med-peter-hitchens.htm

Anonym sa...

Thomas Nydahl har formulerat ett par frågor i anslutning till min recension av hans bok ”Kulturen vid stupet” som publicerades i Aftonbladet för en tid sedan. Han bad mig att kommentera. Efter resefrånvaro följer här mina något försenade svar:

1: Jag är inte av annan uppfattning än att islamism – genom att den religiösa dogmen görs till politisk riktningsgivare – står i motsats till ett öppet, fritt och tolerant samhälle. Att politisk islam idag skulle utgöra ett hot mot frihet och demokrati i Europa, i paritet med exempelvis mellankrigstidens fascism eller efterkrigstidens sovjetkommunism, håller jag däremot för en ohistorisk överdrift. Retoriken kring västerlandets förestående islamisering stärker högerradikala rörelser som förordar en människofientlig samhällsorganisering. Samtidigt flyttas fokus från, enligt mitt förmenande, större och mer reella samhällsproblem (söndrande kapitalistisk spekulation och ytlig konsumism, social utslagning, nykolonialism, politikens avideologisering, samhällsdebattens infantilisering, för att nämna ett par). Därför formulerade jag mig i termer av förenklad och försåtlig alarmism.

2: Dagstidningarnas kulturbevakning har blivit allt mer lätt, luftig och likriktad. Det skärs i redan snålt tilltagna resurser på ett sätt som snart omöjliggör seriös journalistik. Lider gör såväl läsare som skribenter. Jag har således full förståelse och respekt för Thomas Nydahls val att vända dagspressen ryggen. För egen del medverkar jag i Aftonbladet och Sydsvenskan för att jag är beroende av den inkomst brödskrivandet medför, men framför allt för att ett samhälle behöver en kommunikationsgemenskap. Internet och andra tekniska lösningar för billig publicering har främjat pluralismen, men också fört med sig en fragmentisering som kan försvåra det offentliga samtalet. För sammanhållning och förhandling kring viktiga frågor fordras fortfarande samlingsplatser likt torget, tidningen och televisionen. Därför ser jag det som en förlust när seriöst syftande samtalare söker sig bort från dessa arenor, trots kännedomen om de strukturer som föranleder sådana beslut.

Fredrik Persson