måndag 6 augusti 2012

Praktisk livsfilosofi

Bosarpasjön i juli. Foto: AN
Nya varmvattenberedaren installerades i fredags. Vi hade en 70-liters som havererat och skulle som ersättning få en ny 50-liters. Rörmokaren beskrivs här i trakten som "tidernas superlugnaste". På frågan om det skulle räcka med en 50-liters för två personers behov av dusch, tvätt och disk, svarade han:

"Ah ja, det ska räcka. Tar varmvattnet slut så slutar man väl duscha."

Så enkelt kan en praktisk livsfilosofi sammanfattas. Jag tar den till mig.

3 kommentarer:

annannan sa...

Och lynare än en lyn skåning finns väl inte, om än dom e litta hieda där oppe i Krisjansta.

Tro't eller ej, men jag har faktiskt i modern tid (1997) bott utan dusch, doch inte utan varmvatten. Det fanns en gammaldags hög välvd kran i köket som man lätt fick in huvudet under för att tvätta håret. Och så kunde man stå en balja och tvätta kroppen med tvättlapp.

Fast jag var flitig gäst på den närliggande kommunala fritidsanläggningen, det var jag.

Inre exil sa...

Tack Anna - din berättelse från boendet utan dusch hade kunnat vara min. Fast några år tidigare för min del. Allt går.

Malou sa...

Och efter en månad utan dusch och rinnande vatten, kan jag försäkra att även det går utmärkt.

Hahaha...
Rolig kommentar om skåningar:
"... dom e litta hieda där oppe i Krisjansta"