söndag 16 september 2012

Landön septembersöndag

Vindstilla, tyst och vidsträckt. Landön denna söndag för att vila. Kaffet i termosen, bullarna som lockar fram getingarna. Några Highland cattle betar vid sidan av stranden, inne på sitt eget territorium. Sådana hade jag som grannar när jag bodde i Sätaröd. När en av dessa urtidskor slet sig och ställde sig utanför min dörr vågade jag inte gå ut. De inger respekt. Men de utstrålar, som andra kor, en frid och en avskildhet man avundas dem.

Några timmar av den friska havsluften får den inre turbulensen att stillna. Världens alla mord och konflikter finns kvar i medvetandet, men de flyttar för ett tag ut ur hjärta och magsäck. Varje gång jag får en chans åker jag med till platser som denna. Imorgon väntar en ny vardag och sedan en vecka med minst två bussresor till centrum, för läkare och tandläkare. Jag fruktar det redan, eftersom jag då hamnar mitt i den byggarbetsplats som kallas Kristianstad.

Bilder: Astrid Nydahl