lördag 6 oktober 2012

Joana Amendoeira sex år senare

Joana Amendoeira, Lissabon 2012. Foto: Ulf Bergqvist
Joana och jag 2006
I november 2006 satt hon hemma hos oss på efterfest, på kvällen hade hon för ett fullsatt Metropol sjungit fado i timmar. Jag hade bjudit henne och hennes musiker hit i samband med att min bok Musiken som föddes bortom haven skulle släppas. Hon gjorde ett oförglömligt intryck på mig, ja på oss alla. När min medförfattare till Lissabon - miljöer, människor, musik (2008), Ulf Bergqvist, nu mött henne i Lissabon har han denna underbara bild med sig hem. Och jag förstår att åren gått. Hade jag känt igen henne? Jo förstås. Men hon ser annorlunda ut. Leendet är detsamma, leendet som hon charmade oss med. Jag har dessvärre ingen möjlighet att visa er från konserten i Kristianstad, så ni får hålla till godo med en fado från 2010, Todas as horas sao breves (där hon ackompanjeras av samma fina grupp som var med henne här, det är för övrigt hennes bror Pedro som sitter längst till vänster och spelar Guitarra Portuguesa):