söndag 21 oktober 2012

Söndagsfrid vid Hammarsjön

Söndagen den 21 oktober. Hammarsjön ligger spegelblank. Inbäddad i det milda, blåbleka ljuset sätter jag mig på den vanliga bänken och ser människor gå förbi mig. Någon rastar hunden, några springer sin vanliga motionsrunda. En hund viker av till vänster för att korsa järnvägsspåren. Jag anar att han vandrat den här rundan många gånger och vet precis vilken väg han ska gå. Han ser upp mot paret som kommer en bit efter honom, som för att bekräfta att det är rätt väg.

Ute på holmarna är det tyst. Söndagens vila och tystnad är det mest välgörande på hela veckan. Jag sitter bara och tittar ut över denna frid, hälsar på de människor som går eller springer förbi bänken där jag sitter.

När jag sitter där kan jag rent av koppla bort allt som tynger i vardagen. Jag rensar mig. Jag låter det tunga bli fjäderlätt, som om det försvann ut över sjön och vidare till havet bortom Åhus. Bakom mig har jag Kristianstad. Framför mig Hammarsjön. Men innan man kommer in i Kristianstad möter man den väldiga vallen som byggts för att hindra framtida översvämningar i staden.

Jag reser mig. Vi beger oss in till centrum. Köper två nybakade croissanter och senaste numret av Axess. För första gången sedan valet 2010 orkar jag öppna tidskriften. Den håller förstås hög klass och skiljer sig från det mesta som publiceras i Sverige. Jag har svårt att se skribenter som Per Svensson. Men å andra sidan kan jag bläddra förbi hans förnumstigheter. Han har nu tjänsten som "senior columnist" på Sydsvenskan i Malmö. När man inte ens ger den mediala överheten tjänster med svenska namn kommer nomenklatura-känslan redan i begreppet. Men jag antar att njutningen (?) av att befinna sig i de högre sfärerna blir större med just dessa nya tjänstebeskrivning. Själv nöjer jag mig med den svenska jag lärt mig. Inget annat behövs. Så vakar jag över ensamheten och njuter till kaffet min croissant.

Höstlöven vid Hammarsjön. Foto alla bilder: Astrid Nydahl
Jag vill här passa på att säga att tiden närmar sig för Black Country-boken. Tryckeriet i Lettland har lovat leverans senast den 5 november. Av erfarenhet vet jag att de levererar i god tid före utsatt datum. Boken kommer att levereras till er i den ordning jag tidigare angivit (först sponsorer, sedan förhandsbetalda och sist de exemplar som skickas till kontakter i den mediala världen).