söndag 14 april 2013

Israel minns och sörjer

Foto: TN
Idag inleds Remembrance Day i Israel klockan 16.00 lokal tid. Israel minns och sörjer sina 23,085 stupade - män och kvinnor som försvarat landet i krig och gränsstrider. Till dessa läggs också terrorns offer, 2,493 män, kvinnor och barn som mördats mitt i sina vardagsliv. Under det gångna året lades ytterligare 92 personer till listan av stupade. Klockan 20.00 ljuder sirenerna över hela Israel. Då avstannar allt i tystnad. Jag har själv upplevt det vid ett par tillfällen och kan intyga att så sker. Det är ett gripande ögonblick av eftertanke.

När jag nu ger mig iväg till friare vidder tar jag med mig denna eftertanke. Vi har privilegiet att leva i ett land där människor inte stupat på länge i försvar av gränser och nation. För Israels folk är det inte så. Och ingenting talar för att det ska bli så på länge än. Framtiden är mörk. Därför denna påminnelse.