lördag 15 juni 2013

Hässleholm, Norrbotten och Kosova - lördagsresor

Torget i Hässleholm. Foto: Thomas Nydahl
Hamnade i Hässleholm. Vinkade av hustrun och hennes dotter, då de steg på tåget för att resa till Norrbotten (Älvsbyn närmare bestämt). Steg ut i en död stad. Butikerna stängda. Caféerna stängda. På gågatan stod en ung man och skrek åt en bankomat som inte fungerade. Jag återvände till stationen. Tre kvart skulle det ta innan nästa tåg till Kristianstad skulle gå. Jag köpte Svenska Dagbladet på Pressbyrån, bläddrade igenom, läste en intressant analys av USA:s skandalösa beslut att börja skicka vapen till de syriska islamisterna och massmördarna, kastade sedan tidningen.

Kom till Kristianstad strax efter halv fem. Nästa buss till Viby skulle avgå tre kvart senare. Rastlösheten ökade i mig, för också Kristianstad låg släckt och öde. Konsumenterna lämnar staden när butikerna stänger, men på torget hittade jag den italienska restaurangens uteplatser. Satte mig, beställde ett glas slibbigt vitt vin för 65:- och lät det fukta läpparna under en halvtimmes tid. Gick sakta, sakta till busshållplatsen. Strax före halv sex kom bussen. Chauffören visade sig vara en av mina albanska vänner, Bekim. Jag satte mig framme hos honom och vi hade ett mycket inspirerande samtal. Han berättade att han och hans fru, apotekare här i staden, köpt sig en liten lägenhet i Kosovas huvudstad och att de skulle vara där nere två veckor i juli. När jag steg av bussen sa Bekim bekymrat till mig: "Thomas, det blir nog tunga dagar för dig nu när Astrid är bortrest". Jag blev så rörd att jag inte kom mig för att svara honom. Vi skakade hand som alltid och jag kom glad in till mitt tomma hus, ringde upp Astrid som svarade "Vi är nu i Linköping". Med tåget hade de hunnit dit på samma tid som jag hade använt för resan Hässleholm-Viby.