lördag 26 oktober 2013

Ett återseende: Landön lördag

Idag började vi dagen med ett fint återseende av Landön. Där satt vi det mesta av vår gemensamma lediga tid i somras, med fika och vila. Idag var platsen förvisso sig lik, men helt klädd i höstfärger. Tystnaden var total. Femton plusgrader gjorde att vi kunde stå ända ute vid havet utan det minsta känsla av en ankommande november. Bilderna tog Astrid Nydahl där ute idag:

Här fann vi vår sommarvila. Framför trädet, på sidan som vetter mot havet satt vi.





Sist men inte minst vill jag be er att kika in hos mitt barnbarn Hugo, som för en vecka sedan var i Lund för möte med professorn som hittade rätt diagnos: Alströms syndrom. Det är en fin och gripande text hans mamma Malin skrivit om Lundaresan och Hugos eget namn på professorn, som han kallar Mäster Yoda:
"Mör i kropp och själ åkte jag milen till Lund för att träffa Mäster Yoda, ja det var i alla fall vad Hugo sa. Som om Hugo visste hur rätt han hade."
Imorgon får jag glädjen träffa Hugo här hemma, tillsammans med mina andra barnbarn. Födelsedagskalas i familj är anledning till att vi träffas så många, från både Astrids och min sida, för en enkel måltid, tårta och umgänge. Hugo har mycket att lära oss som har syn och hörsel i behåll, inte minst om de grundläggade fysiska funktionerna, men också om hur olika och lika våra inre världar är.