fredag 8 november 2013

Sista Domusvaruhuset monteras ner

Sista Domusvaruhuset monteras ner
Jag började dagen tidigt men en tur in till centrum. Där monterar man nu ner landets sista Domusvaruhus. Jag vet vad det betytt som central mötesplats och det är inte utan att jag fäller en tår för det fula gamla huset. Detta var inte bara ett Domusvaruhus, det var framför allt en billig restaurang där hundratals pensionärer möttes varje dag i veckan. Här kunde man beställa en halv dagens för en billig penning och framför allt kunde man träffas för samtal och umgänge. Här fanns också posten, apoteket och Systembolaget. Allt är borta. Allt är nu inrymt i den fasansfulla betongmonstermuren som kallas galleria. Jag tog inga bilder där idag utan fylldes bara av vämjelse. Skulle ha hämtat ut mina mediciner men apoteket öppnade inte förrän klockan tio så det var bara att återvända tomhänt hem.



Foto samtliga bilder: Thomas Nydahl