fredag 2 maj 2014

"Katastrofala konsekvenser" - dagens tankar om Ukraina

Den här bilden lånade jag just från Kyiv Post i avsikt att ställa en viktig fråga: Visar inte bilden att det pågår ett krig i Ukraina? Vid sidan av hundratals andra, liknande bilder, tycker jag mig se just kriget. Skjutandet, de sårade och döda. Idag rapporterar man om två nedskjutna ukrainska stridsplan. Två ukrainska soldater dödade, liksom en "rebell" (insurgent). Kan det bli värre? Ja, det är klart att det kan bli värre. Mycket värre. Enligt brittisk press varnar man nu från Moskva att dagens händelser kan få ""catastrophic consequences". Det tvivlar jag inte en sekund på.

Jag har under dessa månader av ukrainsk dramatik tänkt mycket på hur andra fullskaliga krig har börjat. Jag har bläddrat i texter om vad som skedde då Hitler ville "beskydda" tyskar i andra länder. Jag har bläddrat i mycket aktuellare texter om de olika "jugoslaviska" krigen och hur de började. Särskilt har jag noterat vad Milosevic sa vid sitt besök i Kosove Polje: "Ingen ska någonsin mer slå en serb". Det lät kanske sympatiskt men var i själva verket en krigsförklaring. Det gällde ju ytterst, som det heter på orwellska, att "beskydda serberna" oavsett var de fanns i Kroatien, Bosnien, Kosova. Liksom så många andra krigshandlingar känns de ukrainska igen. Vem ska skydda nationalstaten Ukraina mot de stridskrafter som sänds att "beskydda ryssarna"???