måndag 21 mars 2016

Information om min kommande bok Vardagar före sammandrabbningen

Foto: Astrid Nydahl
Ny bok

Jag har den gångna vintern skrivit en ny bok. Den är i det närmaste färdig för sättning. Men innan jag går vidare vill jag förhöra mig hos er om det finns ett intresse för en sådan bok.

Titeln är Vardagar före sammandrabbningen. Litteratur som spegel av politiska skred.

Jag har under många år av läsning funnit att det som skrivits mellan de stora konflikterna och krigen bäst bevarat de mänskliga tankarna inför framtiden. Man förstår en smula bättre om man läst vad Thomas Mann skrev före det andra världskriget.

Detta äger sin giltighet också i de stora centraleuropeiska författarnas och filosofernas verk. Herta Müller kunde med sitt livsverk förmedla bilden av en stenhård diktatur, som trots allt skulle visa sig vara så bräcklig att den föll och förvandlades till aska. Samma sak kan man säga om Imre Kertész och hans författarskap, både i dess skildringar av den nazityska tiden och det han förmedlade av ungersk politik och vardag från efterkrigstiden och över murens fall.

Oswald Spengler och Ernst Jünger är två självklara författare i dessa sammanhang. Men jag vill också visa hur Jüngers skogsgångare har sin like i Vilhelm Mobergs småländska frihetssökare.

Hos Irène Némirovsky möter vi en flyktens och exilens berättare. Hennes författarskap förbinder ryska revolutionen med krigstid i Frankrike och pekar, också på det personliga planet fram mot dödsfabrikernas Europa. I landsflykt i England sitter Simone Weil från Paris, hon har fått i uppdrag av motståndsrörelsen att teckna bilden av hur man kan bygga ett nytt Frankrike när freden kommer. Själv dör hon innan det blir dags, men av hennes hand fanns mycket bevarat.

Andra författarskap jag behandlar i boken är till exempel Thomas Bernhard, Dubravka Ugresic, Joseph Roth, Primo Levi, Sándor Márai och många andra. Jag räknar med att boken ska kunna utkomma i maj. Den blir c:a 250 sidor tjock. 

Blir du nyfiken kan du teckna dig på en intresselista. Det innebär ingen bindande beställning. Tvärtom vill jag bara försöka få en bild av hur många av er som skulle intressera sig för en sådan bok. Skicka ett mail till thomas.nydahl@gmail.com om du är intresserad.






Inga kommentarer: