måndag 17 oktober 2016

Två lådor Den tysta zonen slumpas bort till extremt lågpris


För precis 15 år sedan utgav jag Den tysta zonen - en essä om ensamhet i liv och litteratur. Denna bok anknöt till några böcker jag utgivit på 1980- och 1990-talen, till exempel Äntligen ensam och Förbannade tystnad

Förlaget Accent i Bjärnum utgav boken. På dess omslagsbaksida fanns följande text:

"I nattens svärta är jag ensam i kvarteret. Byn sover, sista tåget har passerat, i grannhusen är det svart i fönstren. Mot rutorna slår regnet. Jag kan summera ännu en dag. Har jag lärt något nytt?"


Och:

"Thomas Nydahl har närläst ett antal författare som skriver om ensamheten, tystnaden och utanförskapet. I hans dagboksliknande essä passerar de revy: E.M. Cioran, Simone Weil, Lennart Sjögren, Montaigne, Octavio Paz och många fler. 'Ensamheten är den tysta zonen mellan två tumult' säger Adam Zagajewski och slår an tonen för boken."


Boken skulle komma att inleda en ny svit böcker i mitt författarskap, som sedan 2001 erbjudit bland annat en handfull titlar på samma tema, liksom böcker om mångkulturens myter och islamiseringens hot. I Den tysta zonen kan man spåra rötterna till ett liv som måst levas långt från den medialt och omänskligt förljugna offentlighetsvärlden, samtidigt som den erbjuder alternativa vägar och förhållningssätt. 

Några recensionsklipp om boken:

"Han pekar på en väg som leder bort från allmänföreställningarna och deras förminskande perspektiv" (Göran Lundstedt i Sydsvenskan).

"Den tysta zonen är en mycket trösterik bok och för en gångs skull en som är värd att läsas fler än en gång. Det är en bok att bära med sig, nära hjärtat" (Bertil Pettersson i Skånska Dagbladet).

"Thomas Nydahl är nära nog en raritet i svensk litteratur. Ärligt redovisas erfarenheter, läsningar och reflektioner - allt med det yttersta syftet att förstå vad det är att vara äkta människa i vår tid av bedrägeri och lögn" (Kaj Svensson i Kvällsposten).

Den tysta zonen är linnetrådsbunden och tryckt på vackert papper med mjuka pärmar. Den är 136 sidor och kostade tidigare 180:- + frakt. 

De två lådor jag alldeles nyligen fått hem till mig säljs nu ut till extremt lågt pris. 

Med portot inkluderat kostar boken endast 50:- och du beställer med ett enkelt mail till thomas.nydahl@gmail.com