fredag 16 december 2016

Konvalescensens fördelar

Rimfrostmorgon på Byholmsvägen. Foto: Astrid Nydahl
Det finns säkert fler men jag tänker nu särskilt på en fördel med att vara sjuk: jag slipper se, känna och höra konsumismens väldiga julflod. Jag befinner mig här hemma, stolpar runt med kryckor, sitter eller ligger läsande, lyssnar till P2, lagar lite mat, kokar lite kaffe, tar emot ett eller annat meddelande, samtalar, vilar.

Jag har inte varit inne i stan en enda gång sedan floden började rinna. Som mest har jag varit på Sportmed där jag får kvalificerad hjälp att lära mig gå igen. Jag har inte sett Gallerian, Gågatan eller ens den gigantiska så kallade "matbutiken". Andra tar hand om de nödvändiga inköpen medan jag lutar mig tillbaka i det som inte är en sjukdom utan mer en reparation och renovering av en kroppsdel, som dock, liksom sjukdomar, kräver sitt av återhämtning.

Fredagen är en fredag vilken som helst idag. En nedstigning i det som är helgens vila.