lördag 2 september 2017

Filmälskarens guide till Paris



Det är en magnifik bok om vägen till Paris genom filmen som Eva Lindfors och Marie Öhgren skrivit. Den heter Filmälskarens guide till Paris. Upptäck Paris genom 158 filmer och har just utkommit på förlaget Bucket List Books.

Författarna är båda - självklart! - filmmänniskor. Öhgren har drivit biograf i Landskrona och är idag distributör i Malmö. Lindfors är bland annat fransklärare och de är båda verksamma inom filmstudiorörelsen.

Vågar man tala om entusiaster? Naturligtvis kan man göra det. Men då måste man också säga att deras entusiasm ingenting med en begränsad kultursyn har att göra. Deras Paris är öppet för intrycken och avtrycken, sådana de gestaltas och berättas i filmkonsten. Alla dessa filmer presenteras på ett mycket tilltalande sätt. Boken är rikt illustrerad i färg med filmaffischer och stadsbilder. Numreringen av filmerna gör boken lättöverskådlig, så pass att den kan användas och läsas under vilket strövtåg eller vilka cafésittande timmar som helst i den franska huvudstaden.

Förlaget har en rolig sida om författarna och ur den citerar jag:
”För några år sedan berättade Marie för mig att hon hade sett filmen Inception som till stor del utspelar sig i Paris. Hon hade särskilt lagt märke till att det fanns en så fantastiskt vacker bro i filmen. ”Jag vet vilken bro det är”, sa jag. ”Vi åker dit”, sa Marie.
Nu är vårt arbete med boken slutfört och vi har fått uppleva Paris på ett nytt och annorlunda sätt. Vi fortsätter att vara de filmfantaster vi faktiskt är. Marie var tidigare under många år biografägare i Landskrona och jobbar numera som filmdistributör i Malmö. Båda är vi engagerade i filmstudiorörelsen och har suttit i styrelsen för Sveriges Förenade Filmstudios. Själv har jag haft stor glädje av mina franskkunskaper. Att dessutom kunna kombinera en stor kärlek till Paris med en stor kärlek till film känns fantastiskt. 
Vi är säkra på att vi kommer att upptäcka nya platser i Paris i alla de filmer vi ska se framöver. Och Pont de Bir-Hakeim, som vi två numera kallar ”Inceptionbron”, har visat sig vara den bro av alla parisiska broar som förekommer mest på film.”

Förlag som förstår de estetiska dimensionernas betydelse har jag störst respekt för. Den här boken visar mycket tydligt varför en utseende- och formmässigt vacker bok som den här kan komma att bli betydelsefull. Inte för att jag tror att man tillfredställer några drömmar om bakelser eller champagne när man läser den, men desto viktigare då att man ser fram emot ännu en höst och vinter med bra film. Paris får vänta. Man klarar sig länge på att vandra i Lindfors och Öhgrens bok-stad.